Om de prestatiedruk bij leerlingen te verminderen, heeft het Jordan Montessori Lyceum Utrecht een pilot uitgevoerd waarin ouders acht weken lang geen inzage hadden in de cijfers of andere beoordelingen van hun kinderen via Magister.
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste ouders en leerlingen positief reageren op de maatregel. Ongeveer driekwart van de ouders is voorstander van geen directe toegang tot de cijfers, terwijl een klein percentage kritisch is over deze aanpak. Leerlingen ervaren daadwerkelijk een daling in prestatiedruk, wat aangeeft dat minder controle door ouders tot minder stress kan leiden.
Opvallend is het verschil tussen hoe ouders en leerlingen de stressniveaus waarnemen. Terwijl ouders geen groot verschil opmerken, ervaren leerlingen wel degelijk minder druk door het ontbreken van constante controle.
Sommige ouders steunen de maatregel van de school en benadrukken het belang van eigen regie bij montessorionderwijs. Anderen uiten kritiek omdat ze de voortgang van hun kind niet direct kunnen volgen.
Het Jordan Montessori Lyceum Utrecht heeft besloten om na de pilotperiode het beleid van afgesloten cijfers voor ouders te handhaven. Deze maatregel is gericht op het versterken van de autonomie van leerlingen, terwijl ouders nog steeds samen met hun kinderen de voortgang kunnen bespreken.
De school zal ook een focusgroep starten om de oorzaken van prestatiedruk verder te onderzoeken en de balans tussen ouderbetrokkenheid en autonomie van leerlingen te optimaliseren.