De Raad van State heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Barry Madlener, opgedragen om binnen een half jaar een grondigere onderbouwing te leveren voor het tracébesluit 'A27/A12 Ring Utrecht'. De kritiek richt zich voornamelijk op het wegstrepen van de stikstoftoename door weguitbreiding tegenover het verdwijnen van stikstof door het stoppen van enkele agrarische bedrijven. Twijfel bestaat of deze benadering voldoet aan de gestelde voorwaarden.
De recente tussenuitspraak benadrukt de onzekerheid rondom de voorgenomen verbreding van de rijkswegen A12, A27, en A28 in de regio Utrecht. Tot op heden blijft de mogelijkheid tot uitbreiding onbevestigd.
Opvallend is dat de Raad van State niet ingaat op het regionaal alternatief (ARU) van de provincie en de gemeente Utrecht in deze tussenstap. Dit alternatief werd na de vaststelling van het tracébesluit gepresenteerd en is daardoor geen deel van de huidige beoordeling. De verantwoordelijkheid van de bestuursrechter is om besluiten te toetsen aan eerder bekende feiten, waardoor het ARU te laat kwam om invloed uit te oefenen op het tracébesluit.
Met de eis voor een aangescherpte onderbouwing staan de geplande verbredingswerken van de A27 en A12 rond Utrecht op losse schroeven. De onduidelijkheid die de tussenuitspraak met zich meebrengt, werpt vragen op over de toekomstige ontwikkelingen in de regio en de mogelijke impact op het verkeer en het milieu.